Sparta, Harbour Club en Opporto verdienen VGR-certificaat

Desloover: “Deze ondernemingen – waaronder dus die van u – zijn beoordeeld en “goedgekeurd”. Dat betekent niet dat bij u geen verdere verbeteringen kunnen worden doorgevoerd – daarover zullen wij nog met elkaar verder moeten spreken – maar wel dat de Rotterdammer met een beperking probleemloos uw locatie kan bereiken, zich welkom zal voelen en zal merken dat serieus met zijn beperking rekening is gehouden. Anders geformuleerd: de Rotterdammer met een beperking is hier welkom en zal dat ook ervaren.”

De aanbevelingen die de VGR in de audit-rapporten deed, bleken al direct effect te hebben gehad. Voor de hoofdingang realiseerde Sparta samen met de gemeente al de eerste van de twee invalide-parkeerplaatsen. De markering van de tribunetrappen zijn aangebracht en de balustrade die het platform voor de bezoekers met rolstoel gaat beveiligen is besteld. Sparta-directeur Manfred Laros zei bij de uitreiking blij te zijn met de VGR-pluim en de aanbevelingen waarmee het toch al hoge serviceniveau van het stadion verder kon worden verbeterd.

 

Aan tafel

Desloover lichtte de aanleiding voor de audits toe: “Jaarlijks wordt in het begin van de maand oktober aandacht gegeven aan het belang van toegankelijkheid. Dat gebeurt met de Week van de toegankelijkheid, waarvan het thema dit jaar “aan tafel” is. Allerlei organisaties die zich inzetten voor mensen met een beperking of een chronische ziekte willen van 3 t/m 8 oktober duidelijk maken dat het van groot belang is dat toegankelijkheid vanzelfsprekend wordt. Het hebben van een beperking is al vervelend genoeg.

Nodeloze barrières moeten worden weggenomen! De VGR heeft deze week uitgekozen om – in samenwerking met MKB Rotterdam – aandacht te vragen voor toegankelijkheid van de horeca- en sportlocaties. Die samenwerking is logisch omdat zowel de Rotterdammer met een beperking als de Rotterdamse ondernemer eenzelfde belang hebben. Zij zijn beide gediend met een toegankelijk restaurant, café of stadion. Ongeveer 60.000 Rotterdammers kampen met enigerlei medische beperking. Zij vormen voor de ondernemer een interessante klantenkring.”

Gastvrijheid

Koen Schipper, bedrijfsleider van The Harbour Club Rotterdam, beaamde dit laatste en benadrukte dat mensen met een met een beperking vaak met een gezelschap uit eten gaan. The Harbour Club is goed toegankelijk, de voorzieningen voldoen volledig aan de normen en de onderneming legt grote nadruk op het gastvrij ontvangen van haar klanten. Zoals hulp bij het overbruggen van het hoge bordes middels de metalen oprijplaat. Gavin van Heelsbergen, floormanager van restaurant Opporto, zette het VGR-certificaat direct in een vitrine achter de bar. Het restaurant is bij de verbouwing van het Hofpleinstation perfect aangepast voor het bezoek van mensen met een beperking.

MkB-Rotterdam-voorzitter Henk van der Beek benadrukte het belang voor de Rotterdamse ondernemers om zich positief te onderscheiden. Hij heeft het initiatief genomen om het mkb aan te bevelen de VGR in de arm nemen voor een audit en zo te ontdekken hoe bedrijven hun toegankelijkheid kunnen vergroten.

Rtv-Rijnmond’s Jack Kerklaan interviewt: Koen Schipper, Sparta-leiding en VGR bestuursleden