Op de vreemdste plekken staan deelscooters geparkeerd: dat zorgt voor irritatie én humor
Lukraak achtergelaten deelscooters zorgen al jaren voor ergernis in Rotterdam. In twee jaar verviervoudigde het aantal klachten. ‘Goed dat er nu landelijke regels komen’, vinden gehandicaptenorganisaties.
door: Marjoleine Kooyman, AD – 1 december 2022
Op de hoek van het Weena en het Stationsplein staan twaalf deelscooters in de daarvoor bestemde vakken. Drieëntwintig staan erbuiten. ,,Persoonlijk heb ik er geen last van”, zegt Imran (35). ,,Maar als je een rollator hebt, of slecht ter been bent, moet het behoorlijk irritant zijn.”
Hij maakte mee dat een scooterbestuurder zijn tweewieler pal voor zijn voeten de stoep op reed. ,,Die jongen stapte af en zette de scooter neer. Wij moesten er maar omheen lopen.” Imran pleit voor meer parkeervakken of een ondergrondse stalling. ,,Ja, die vakken zijn er nu ook, maar het zijn er te weinig.”
Strengere regels
Een meerderheid in de Tweede kamer wil strengere regels. Zoals het invoeren van belasting en vergunningen. ,,Wij herkennen het probleem in Rotterdam”, zegt de woordvoerder van wethouder Vincent Karremans (VVD). ,,Maar we zijn zelf ook al druk met maatregelen.” Zo hebben aanbieders al een vergunning nodig. Werden parkeerplekken gemaakt en dit jaar tientallen boetes uitgedeeld (100 euro). Toch kwamen dit jaar 2000 klachten binnen over deelscooters en -fietsen. In 2020 waren dat er nog 500. ,,We zijn er niet voor niets zoveel mee bezig.”
In de meeste steden speelt dit probleem. Goed om samen te werken – Marijke Henkemans
,,Op de stoep bij Meijersplein stond er laatst een dwars op het voetpad”, zegt bestuurslid Marijke Henkemans van de Vereniging van Gehandicaptenorganisaties Rotterdam (VGR). Henkemans moest haar rolstoel keren, terug rijden om via het fietspad verder te gaan. ,,Bijna dagelijks kom ik problemen tegen. Vaak zijn het scooters maar ook vrachtwagens die laden of lossen.” Ze vindt het een uitstekend idee dat landelijk wordt gewerkt aan maatregelen. ,,In de meeste steden speelt dit probleem. Goed om samen te werken.”
Rolstoelen en kinderwagens
Niet alleen voor mensen in een rolstoel zorgen deelscooters voor problemen. Elise Elshof (35) moet haar kinderwagen manoeuvreren langs de tweewielers. ,,Dat ergert me enorm”, zegt ze op de hoek van het Weena en de Delfste Poort. Hier staan negen deelscooters geparkeerd op de stoep. ,,Ik vind het straatvervuiling. Te pas en te onpas worden ze maar overal neergezet.” Toch deed ze nooit een melding. ,,Blijkbaar is mijn ergernis daar niet groot genoeg voor.”
Marijke Henkemans deed dat wel. ,,Soms zeggen ze: ‘oh wat vervelend, ik los het snel op. Maar ik kreeg ook een keer de vraag of ik de scooter niet zelf kon verplaatsen, terwijl ik had gezegd dat ik in een rolstoel zit.” Voor mensen met een visuele beperking vormen de scooters een hindernis. ,,Een van onze bestuursleden is blind. Als zo’n scooter op een geleidelijn staat, kan hij niet verder. Dan moet hij om hulp vragen.”
Volgens Henkemans komt dat ook door onwetendheid. ,,In meerdere steden worden rondom geleidenlijnen nu stoeptegels geplaatst met de tekst: houd de lijn vrij. Dat willen wij hier ook.”
Rotterdammer Laura Nijkamp begon in 2020 het Instagramaccount Strooiscooters010. Iedere dag post ze een foto en een gedichtje over achtergelaten deelscooters. Onderaan een talud, bovenop elektriciteitshuisjes en pal voor de roltrap. ,,Ik wilde iets doen om het probleem aan te kaarten, zonder te brommen en zeuren”, zegt Nijkamp. Haar account heeft 25.000 volgers.
Dagelijks krijgt ze zo’n twintig foto’s. Nijkamp kan niet zeggen of de overlast toe- of afneemt. ,,Bij parkeervakken gaat het beter. Maar ik krijg iedere dag nog volop foto’s binnen.” Om te voorkomen dat baldadige huurders of voorbijgangers de scooters zo plaatsen of vernielen voor een plekje op haar account, plaatst Nijkamp geen foto’s van vernielingen. ,,Ik wil geen vandalisme aanmoedigen. Ik wil gebruikers juist laten nadenken over het probleem.”
Klik op onderstaande linken voor artikelen betreffende overlast deelscooters.
Na maandje proefdraaien al overlast door deelscooters in Capelle: vrij parkeren geschrapt
Kamer klaar met deelscooters: ‘onveilig en net zo vervuilend als benzinescooter’