De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ontving eind december 2017 van de VGR het Certificaat Toegankelijke Locatie voor zijn pand aan de Westersingel in Rotterdam. De VGR toetste het gebouw tijdens de verbouwing, waardoor de geadviseerde verbeteringen van de toegankelijkheid als onderdeel daarvan konden worden gerealiseerd. Zowel aan de voor- als aan de achterzijde werd het hoogteverschil tussen ingang en het straatniveau overbrugd. Achter het gebouw zijn twee gehandicapten parkeerplaatsen aangelegd. Daarnaast zijn de entree zelf en de lift aangepast. Op de communicatiezuil is ook op rolstoelhoogte een spraakrooster aangebracht. Technisch gezien was vooral de aansluiting van de ingang aan de voorzijde van het MRDH-gebouw op het trottoir en de aangrenzende parkeerplaats een klein kunststuk.

samenwerking

Door een intensieve en constructieve samenwerking tussen Gemeente Rotterdam, (J.Klatten, J.Menting, G.Maurik), Weeda architecten (H.van der Pool en E. van Doorne) en VGR (L.Schop) is een goede toegankelijkheid bereikt. Lucas Vokurka (directeur economisch vestigingsklimaat Metropoolregio Rotterdam Den Haag) nam het vignet in ontvangst.

Ervaringstour MRDH-medewerkersErvaringstour MRDH-medewerkers
veelzijdige relatie

De MRDH is het samenwerkingsverband van 23 gemeenten in de regio. De gemeenten werken samen om het economisch vestigingsklimaat te versterken en het gebied beter bereikbaar te maken. De MRDH houdt zich daartoe nadrukkelijk bezig met het openbaar vervoer. Twee medewerkers van de afdeling Vervoer van de MRDH ondergingen al eerder met begeleiding van de VGR een ervaringstour rond onder meer het Centraal Station om te ervaren hoe het is met een visuele beperking gebruik te maken van het openbaar vervoer. De VGR toetste in het voorjaar van 2017 in opdracht van de MRDH de bouwtekeningen van de stations van de Hoekse Lijn op de breedte en hellingsgraad van de perrons, de juiste ligging van de geleidelijnen en de plaats van de SOS-zuil. De Hoekse Lijn is de nieuwe Randstadrail-verbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland die de spoorverbinding van de NS zal vervangen.